8 مايو 2008

ماذا لوكنت الرئيس


خاطرة وردة لي علي غفلة مني حين سرقني الزمن فمصر المحروسة ليس معلوم لها رئيس حتي الان غير ابن سيدنا الوالي

فاذا كنت انت الرئيس القادم فهل من الممكن ان تجيب لنا عن بعض الاسئلة

1_ كيف ستحكم

2_ماهي خريطة سياساتك للفترة المقبلة

3_ماذا ستفعل مع القضايا التالية

الفساد الاداري

الفساد الاجتماعي

البطالة

الحريات

الشوري : الديمقراطية

الاحزاب

الاخوان المسلمون

هناك 16 تعليقًا:

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ابراهيم**
من هنا يبدأ الكلام
بمعنى كلام نعمل كذا وكذا بالارقام والخطط
وليس مجرد التغير من اجل التغير
انا لا اكذب عليك ياأبراهيم ولكنى غير متفائلة او غير متوقعة لحدوث التغير
وصدقنى احساسى ان لو حدث التغير لن يكون بأيدينا او لمصلحتنا الضحايا منا ومن شبابنا لكن ساعة الفوز ستجد الف (ديب وديب)يتحلقون حول مائدتك يقاسمونك النتائج ,مثلما حدث مع ثورة(كما يسمونها هم ,ولكنى اسميها حركة عسكريةفقط)اقول انها بدأت بداية طيبة ولكنها حادت عن طريقها ولم تجد منا (نحن الشعب )من يقومها.نحن لم نعتاد على المناقشة والمجادلة بالحسنى والعقلانية
.اغفر لى اطالتى ولكن هموم بلدنا ليست فرد بل سلوك فاسد افسد حالنا كله.
يحضرنى هنا موقف وتساؤل ورد ايام وفاة الرئيس السورى حافظ الاسد واجتماع مجلس (الامه السورى ولا ادرى ان كان الاسم صحيحآ ام لا لكنه نفس المعنى)اقول اجتمع وتم تغير الدستور وترشيح بشار الاسد لتولى المنصب(لانه كان دون السن القانونية)ايه اللى خللى مجلس الشعب بتاعهم يعمل كده؟وليه الناس ما قالوا لأ؟
عايزة اقولك ان اذناب النظام اكثر من النظام نفسه واعوانهم واعوان اعوانهم.......
قلبت علىّ المواجع وما اكثرها يا أبراهيم
ولك تحياتى
norahaty

أميمة كامل يقول...

سؤال ورطة كبيرة

رئيس لوحده فى وسط كل هذه المآسى لالالالا

لكن لو نظام محترم ومكون من رجال

بصحيح

لا تخشى الا الله وتعلم وتفهم ثم تخلص فى

عملها ستعمل الكثير وتتغلب على اكثر

مما ذكرت

كريم مصطفي سيد يقول...

محدش يفكر يمسك عزبه بالفساد واذا كنت تريد الغيير فلنبدأ بانفسنا ثم غيرنا

خديجة عبدالله يقول...

يااه بعد ما خربت مالطة

لكن لو كنت الرئيس عارف هعمل ايه
خطوات أولية
أول هام :إلغاء قانون الطوارىء القبيح والمريع

تاني هام: الحد من الإستثمارات الأجنبية في البلد

تالت هام:برنامج نووى اشمعنى ايران يعنى

المهم هذا كله كلام غير مخطط

لكن بجد بجد أنا عن نفسى لا أطمح لكونى أكون رئيسة جمهورية
لكن بفرض ذلك هكون لجنة منتخبة والشعب كله يعمل بطاقات انتخابية واللجنة دى من رجال عقلاء صالحين من مختلف الأحزاب يهمهم مصلحة البلد

المهم أعتقد في النهاية إن الأفضل هو الإصلاح الذى نتبعه لإن أساسه دعوة الله
لإن المشكلة أن الفساد تفشى بصورة كبيرة ولكن ربنا يعين من أراد الخير بصدق

مدونة حضرتك متميزة قد تجد لى تعليقا في تدوينات سابقة وسررت جدا بالتعرف عليها..عنوانها رائع ومضمونها جميل ماشاء الله ربنا يتقبل

جزاك الله كل خير

مدونة النسر المصرى يقول...

ايوه كده يا هيما المدونة منورة احسن من الكأبه اللى كنت عملها
اخيراً ابو سليمان طلع منها مدون
يا لعبك ياهيما

رحاله يقول...

بسم الله
بص هو شئ واحد هجاوب بيه على اسئلتك كلها
لو كنت الريس قول يااااااااااااارب
هطبق القران والسنه صح
تقبل مرورى

رحــــيـل يقول...

لا لا لا انت ظلمته فعلا

هو اكبر منه يفكر فى اجابات للاسئلة دى
وبعدين احنا معندناش حاجه اسمها تخطيط
احنا بيحكمونا بالبركه والفهوله

تحياتى لك

Unknown يقول...

ازيك يابو خليل يا اسم غالي
مش هقدر اقولك غير انه ينفع يبقي حلم او خاطره
مش اكتر
اسف ع الاحباط بس ده واقع

_**( قلب الأسد )**_ يقول...

اخى الكريم البراهيم فى البداية اشكرك على نور قلمك الذى اضاء مدونتى
ثانياً مدونتك رائعه جدا اما عن البست الاخير والاسئلة
البدايه
1. كبف ستحكم؟
انا هحكم الشعب دة بقلبى الضعبف انا معاه لعند ما حقة يرجعلة
والكبير هحترمة واول حاجة هعملها استصلاح الصحراء وتأميم قناة السويس انا اعرف انها مئممه ولكن اقصد ان اجعل كل مالها للمصرين


2. خريطة سياستى؟
سأعمل على توحيد الدول العربية والاسلاميه اولا سأعمل على توحيد العملة العربية سأعمل على الغاء الحدود الجغرافية واشياء اخرى كثسرة



3.ماذا ستفعل فى
1. الفساد الادارى........ سأعمل على تطهير جميع المصالح من المرتشين واصحاب المحسوبيات وخلافة وسأعين رقابه قويه

2. البطاله..........سأعمل على انشاء اكبر عدد ممكن من الشركات والمصانع التى تحتاجها البلد وسأشجع المشاريع الصغيرة وسأفرض جمارك كبير على المنتجات المستوردة حتى تقل وتختفى تدريجيا من الاسواق المصرية

3..الحريات......... سأطلق الحريات وسأطلق للقلم العنان وسأحذف من القاموس المصرى كلمة تسمى سجناء الرئ
وسأوافق على انشاء الاحزاب والنوادى التى بها تجمعات وخلافة

4.الشورى...... سأفعل دور مجلس الشورى وسأجعل اغلب اعضائة من العلماء ورجال الدين

5. الاحزاب لن اجعل شئ اسمه حزب حاكم ولكن سأجعل الاحزاب حسب تواجدها فى الشارع المصر وحسب خدماته للناس

6. الاخوان المسلمين... سأطلق لهم الحريات كبقية الشعب وسأسمع ارائهم فى كافة القضايه وسأجعلهم جماعة رسميه فى مصر كما كانت قبل 48

وفى النهاية بقول انا بحلم هوا الحلم حرام




جزاكم اللله خير اخى الكريم
وتقبل تحياتى

اسلام صديق يقول...

فكرة تدوينة رائعة جدا



انا عن نفسي



حاعمل حاجة واحدة



ساخذ اموال الاغنياء واعطيها الفقراء



وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلاَ يُنفِقُونَهَا
فِي سَبِيلِ اللّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ {34} يَوْمَ يُحْمَى
عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنوبُهُمْ
وَظُهُورُهُمْ هَـذَا مَا كَنَزْتُمْ لأَنفُسِكُمْ فَذُوقُواْ مَا كُنتُمْ
تَكْنِزُونَ


مايهمينيش الاحزاب دلوقتي ولا الاخوان

ولا الاصلاح السياسي اهم حاجة ااكل الفقرا

آفاق الحرية يقول...

مش عارف
ههههههههه
بس صدقني سؤال صعب وسؤوليه كبيرة اوي
اقولك اول حاجو اوفر رغيف عيش محترم لكا مواطن
ثانيا اصرف لكا واحد مكافأة 300%
شفت انا احسن من حبيبك ازاي بقي
ههههههههههههه
يلا انتخبني بقي

إسلام يقول...

لو كنت رئيسا..لبدأت باصلاح مناهج التعليم

وأعدت كتابة كتب التاريخ

عامة .. مشكور أخي الكريم
أتمنى أن تزور مدونتيّ:
www.3andyhadaf.blogspot.com
www.thehurtpen.blogspot.com

الحسيني يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحل ليس ببسيط ولكنه أيضا ليس مستحيل

لو أن أهل القرى أمنوا وأتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والأرض

بالحوار بين المجتمع بجميع أطيافة وبتوضيح الحال وما هي الخطة لإصلاح كل مشكلة علي حده

وترك الناس يختارون ما يريدون من حاكم يقودهم

وبرمان يراقب ويسن تشريعات مناسبة لعقيدتنا وهذا أول الطريق

وسلطة تنفيذيه قوية ورادعة وعادلة تحت رقابة السلطة التشريعية

معلش يمكن كلامي قانوني وده بصفتي محامي
لكن أتمني أن يفهمه الجميع

غير معرف يقول...

لو كنت الريس

كنت هقفل البيوت على الناس محدش يطلع بره البيت ...
كنت هخلف ولد علشان اورثه الحكم من بعدى ...
كنت هبيع البلد واحط الفلوس بره علشان لما اموت يبعتوهالى هناك ...
كنت الغى عقوبة الحبس والغرامة وهى عقوبة واحدة ( الاعدام ) ..خلينا نخلص

عاوز حاجه تانية يا استاذ ابراهيم
انت تامر
سعيد بزيارتى لمدونتك واتمنى ان نتواصل دائما

موناليزا يقول...

دى مسئولية كبيرة اوى عليا
معذرة فانااتنحى عن هذا التخيل

لحن الغروب يقول...

ياه اهو كله بقا الرئيس وفشل